1912 yılında batan Titanic gemisinin okyanus altındaki enkazına tur düzenleyen OceanGate firmasının Titan denizaltısı haziran ayında Atlantik'in derinliklerinde patladı. İçinde şirketin CEO'su Stockton Rush'un da bulunduğu 5 kişi patlamayla birlikte hayatını kaybetti.
Şöyle örnek verebilirim arkamda bulunan denizaltı 100 metreye kadar dalabilir. Biz ise bu turistik denizaltı olduğu için imalat derinliğinin üçte biri olan 30 ile 35 metreye dalıyoruz. Batan denizaltı ise 4 bin metre test derinliği ile imal edilmiş.
Türk Deniz Kuvvetleri'nde 15 fırkateyn, 4 korvet, 16 hücumbot, 11 mayın gemisi, 20 karakol gemisi, 1 amfibi hücum gemisi, 3 amfibi tank çıkarma gemisi, 2 tank çıkarma gemisi, 4 akaryakıt gemisi, 8 test ve eğitim gemisinin yanında 10 da denizaltı bulunmaktadır.
Titan denizaltısının enkazında 'insan kalıntıları' bulundu. ABD Sahil Güvenlik Teşkilatı, Titan denizaltısının enkazında insanlara ait olduğu düşünülen kalıntılar bulunduğunu açıkladı. Sahil Güvenlik yetkilileri, enkazda denizaltının iniş takımının ve kuyruk kısmının da bulunduğunu söyledi.
Araştırmacılar, genel olarak, çekme yöntemi, tasarım seçimleri, kullanılan malzemeler ve harici test eksikliği gibi faktörlerin bir araya gelmesi, Titan'ın Titanic enkaz alanına dalışı sırasında patlamasına katkıda bulunan faktörler olduğunu ortaya koydu.
Türkiye son olarak Almanya'dan aldığı sistem yakıt hücresi ile çalıştığı halde snorkelsız olarak 15 gün sualtında kalabiliyor. Nükleer reaktör ile çalışan denizaltıları ise sadece ABD ve Rusya gibi ülkeler üretebiliyor. Nükleer yakıt kullanan bu denizaltılar 3 ay denizin altında kalabiliyor.
Ve son olarak özel durumlar; 18 yaşından küçük dalgıçların dalabileceği alt derinlik limiti 24 metredir. Gece dalışlarında ise bu derinlik maksimum 15 metredir. Yukarıda sayılan derinlik limitlerinin aşılmaması gerekir.
Yani özetle denizaltı dizel motorun yakıtı olan motorin yanında tonlarca sıvılaştırılmış oksijen ve özel yakıt hücrelerinde hidrojen depoluyor.
ABD merkezli Global FirePower, 2024 yılı için dünyanın en güçlü donanmaları listesini güncelledi. 145 ülkenin değerlendirildiği listeye Türkiye de dahil oldu. İşte o sıralama... Listenin ilk sırasında Rusya var. Türkiye ise listenin 18'inci sırasında yer alıyor.
p klaslama süresi; iki klas yenileme sörveyi arasındaki nominal aralık (yıl)'dır, Bölüm 2, B.2 ve Bölüm 3, B.1.4'e bakınız.